Hoe gebruik je de #hashtag?

Voor de beginnende twitteraar.

#SEO voorbeeld zoeken op twitter

Zoeken op #SEO. Klik om te vergroten.

Je kunt je tweets labelen door een hashtag (#) voor één of meerdere kernwoorden te plaatsen. Als ik bijvoorbeeld twitter over SEO, dan zet ik #SEO in mijn tweet. Dit kan gewoon in de zin die je typt, maar je kunt de zoekwoorden ook los toevoegen. Als iemand anders zoekt op SEO, dan komt mijn tweet op volgorde van tijd in de zoekresultaten te staan zoals je in het voorbeeld hiernaast kunt zien.

Regelmatig twitteren over één onderwerp kan dus geen kwaad, want elke nieuwe tweet komt bovenaan te staan. Zo voorkom je dat je uit de zoekresultaten verdwijnt. Bij heel populaire onderwerpen lig je natuurlijk al snel onderaan, maar regelmatig en consequent twitteren loont.

Vergroot je bereik en het aantal volgers

Op deze manier kan iemand die jou op dat moment niet volgt, toch jouw tweet lezen. Je vergroot hiermee het bereik van je tweets en vaak ook het aantal volgers, vooral als je regelmatig over dezelfde onderwerpen twittert. Twitter is wel een sociaal medium, dus zelf mensen met dezelfde interesses volgen, helpt ook.

Hoe vind je de juiste hashtag?

screenshot van zoekfunctie twitterJe moet van tevoren wel even uitzoeken welke hashtag het meest wordt gebruikt. Maar daar kom je gauw genoeg achter door even enkele trefwoorden of vermoedelijke hashtags via de zoekfunctie (Ontdek) van Twitter in te voeren. Na een paar tweets zie je al snel welke hashtags je moet gebruiken.

Veel gebruikte hashtags zijn:

  • #fail > vaak bij klaagtweets als een bedrijf de fout in gaat, bij slechte service, bevroren wissels…
  • #dtv of #durftevragen > als je een vraag hebt, kun je deze twitteren met dit label erin, kans is groot dat je antwoord krijgt!
  • #ff  > follow friday, op vrijdag zie je dat veel twitteraars tweets sturen met deze hashtag en enkele twitternamen. Dit zijn dan aanbevelingen om te volgen.
  • #in > als je je twitteraccount koppelt aan je LinkedIn, dan verschijnen jouw tweets met deze hashtag ook op je LinkedIn.
  • #fb > als je je twitteraccount koppelt aan je FaceBook, dan verschijnen jouw tweets met deze hashtag ook op je FaceBook.
  • #dwdd > tv-programma De Wereld Draait Door.
  • #penw > tv-programma Pauw en Witteman
  • #heeaja > Heerenveen – Ajax. Alle voetbalwedstrijden kun je uiteraard zo vinden: #twefey, #azutr. Thuisspelende club eerst.

Tip: Kijk voor een uitgebreidere overzichten op hekjeplekje of twittermania.

#heeaja Heerenveen - Ajax tweetsTrending Topics

Zo is vanavond de voetbalwedstrijd Heerenveen tegen Ajax en dat is nu (om 9.30 uur ’s ochtends) al een Trending Topic (TT). Ik heb even een screenshot gemaakt van de zoekresultaten van #heeaja. Zoals je kunt zien krijg ik dan een tijdlijn met alle tweets over dit onderwerp (groen omcirkeld). Zo is het zelfs mogelijk om een wedstrijd of willekeurig tv-programma te volgen, zonder dat je tv kijkt! (Klik om te vergroten)

Zelf zoeken en gevonden worden

Samengevat is de #hashtag dus een onmisbaar hulpmiddel om je eigen tweets te labelen zodat je gevonden wordt. Maar ook om zelf actief op zoek te gaan naar onderwerpen en mensen. Twitter behoort niet voor niets tot de ‘sociale media’. Het gaat niet alleen om zenden en ontvangen, maar om de interactie. Zonder de #hashtag wordt dat lastig!

Tip

Ik raad je aan eens op Twittermania en Twitterinfo te kijken. Deze websites zijn gespecialiseerd in Twitter.

Advertenties

Over jsbosma
Freelance Tekstschrijver | SEO | webteksten | e-mailings | social media | Creatieve optimist | ZZP | Taal | Amsterdam

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: