SEO: jouw site hoog in Google

Met 5 belangrijke SEO-tips!

SEO search engine optimization, zoekmachine optimalisatie

De juiste focus op jouw website

SEO staat voor Search Engine Optimization. In goed Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. In helder Nederlands betekent dit dat als je een bakkerij hebt, jouw website hoog op de zoekresultatenlijst (van bijvoorbeeld Google) komt als iemand zoekt op het woord ‘brood’. Dit is misschien erg simpel uitgelegd, maar het gaat erom dat jouw site bij de juiste zoektermen bovenaan in de resultatenlijst verschijnt.

Websites worden niet gelezen

Een website beter vindbaar maken voor zoekmachines is niet alleen een technisch verhaal. Natuurlijk moet een website goed gebouwd zijn, maar de tekst is net zo belangrijk. Want websites worden niet gelezen, die worden gescand. Door Google én uw bezoekers. Een tekst moet daarom kort zijn, de juiste informatie bevatten en op de juiste plaats staan. Zo leg je voor de juiste doelgroep de focus weer op jouw website.

SEO, hype of noodzaak?

Ik merk dat sommige mensen denken dat SEO een hype is die wel weer over gaat. Ineens is iedereen ‘SEO-specialist’ en duikt deze kreet overal op. “Is jouw website wel SEO-proof? Drama als dat niet zo is!”  En op internetforums en in discussiegroepen duikelen de SEO-goeroes over elkaar heen als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. De waarheid ligt – zoals altijd – in het midden, maar zeker is dat SEO niet nieuw en zéker geen hype is. Zoekmachines zijn altijd belangrijk geweest bij het vinden van websites.

Werkwijze zoekmachines dynamisch maar steeds duidelijker

De laatste jaren is echter steeds duidelijker geworden op welke manier (via welke ‘berekeningen’, ook wel ‘algoritmes’ genoemd) zoekmachines werken. Zo werkt Google bijvoorbeeld met zo’n 200 algoritmes. Zo’n 150 berekeningen zijn min of meer bekend. Voor het overige deel blijft het gissen (en uitproberen!). De moeilijkheid is echter dat deze algoritmes steeds wijzigen. Zoekmachines doen dit deels om de zoekresultaten te verbeteren, maar ook om ‘misbruik’ van SEO-technieken tegen te gaan. Google maakt belangrijke wijzigingen in de algoritmes tegenwoordig wel openbaar.

5 Belangrijke SEO-tips

Goed nieuws is dat de content (de tekst) van de website steeds belangrijker wordt. Originele en kwalitatief goede inhoud zorgt voor een hogere score in de zoekresultaten. Maar zoals gezegd spelen meerdere factoren een rol in het optimaliseren van de zoekresultaten. Ik heb hier 5 SEO-tips op een rijtje gezet:

  • zorg voor linkbuilding: vooral de zogenaamde ‘backlinks’ zijn waardevol. Dit zijn links van andere websites naar jouw website. Hoe belangrijker en hoger aangeschreven die andere websites zijn (in hetzelfde vakgebied als jouw website), hoe waardevoller die links zijn. Hoe meer van dit soort backlinks, hoe hoger je in de resultatenlijst komt te staan. Hieruit blijkt meteen dat SEO een continu proces is dat veel tijd kost. Een website staat niet meteen bovenaan, dat kost tijd!
  • gebruik de juiste keywords: de zoekwoorden. Als je weet welke woorden je potentiële bezoekers invullen in de zoekmachines (en dat moet je natuurlijk weten!), dan moet je zorgen dat die woorden op de juiste plekken op jouw website komen te staan. Niet alleen in de titels, kopjes en in de ‘metatags’, maar ook in de tekst zelf.
  • maak unieke content en houd je website actueel. Schrijf je eigen teksten (of huur een goede tekstschrijver in) en voeg regelmatig nieuwe content toe. Zoekmachines belonen dit met een hogere plaats (ranking) in de zoekresultaten. Gebruik geen bestaande teksten (no copy-paste!) want dat wordt herkend door de zoekmachine en ‘bestraft’ met een lagere ranking.
  • zet sociale media slim in: zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube. Los van het feit dat je bezoekers via social media naar jouw website kunt leiden, is het eigenlijk ook een vorm van ‘linkbuilding’ zoals genoemd in het eerste punt. Als je bijvoorbeeld een tweet verstuurt met een linkje erin naar je site, en die tweet wordt meermalen ‘geretweet’ (doorgestuurd), dan vermenigvuldigt die ene link zich en vormt zo meerdere ‘backlinks’ naar jouw website.
  • zorg voor goede structuur en opbouw website. Een website moet technisch goed en logisch gebouwd zijn. Met een duidelijke structuur en pagina’s met belangrijke zoekwoorden in de titels van de ‘landingspagina’s’. Bedenk dat een bezoeker niet altijd via de homepage binnenkomt. Zorg daarom altijd voor een duidelijke ‘call to action’ op alle landingspagina’s, bij voorkeur één duidelijke button of link waar de klant op moet (en wil) klikken. Een voorbeeld van een call to action button is ‘Bestel nu’ of ‘Neem contact op’.

Niet compleet

Ik realiseer me dat er nog veel punten zijn toe te voegen om dit artikel compleet te maken. Zie dit als een samenvatting van Search Engine Optimization. Ik richt mij in dit blog (en in mijn werk) voornamelijk op de content van websites, e-mailings en social media. Kennis van SEO is daarom vereist. De kans is groot dat ik in latere blogs meer aandacht hieraan besteed.
(O ja, dan nu natuurlijk nog even de call to action:)

Nieuwsgierig geworden?

button neem contact op met tekstschrijver Jos Bosma

Advertenties

Over jsbosma
Freelance Tekstschrijver | SEO | webteksten | e-mailings | social media | Creatieve optimist | ZZP | Taal | Amsterdam

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: